۱۰ عادت غذایی نامناسب

۱۰ عادت غذایی نامناسب

در زندگی روزمره زمان و هزینه ی زیادی را صرف خوردن می کنیم; غافل از این که با عادت هایی هر چند به ظاهر ساده و جزئی، بخش قابل توجهی از فواید خوراکی ها را هدر می دهیم. امید است با خواندن مطلب زیر و توصیه آن به دوستان خود گام بزرگی در جهت سلامت و ارتقای کیفیت زندگی خود بردارید.

۱۰ عادت غذایی نامناسب:2. نوشابه گازدار، فریبنده ترین دشمن سلامتی !

یک لیوان نوشابه گازدار معادل ۱۱ قاشق چایخوری قند دارد; حالا با این آمار تصور کنید در هر وعده چه میزان بالایی قند به بدنتان می رسانید. اسید فسفریک و اسید سیتریک موجود در نوشابه به مینای دندان آسیب می رساند. هم چنین مصرف نوشابه باعث پوکی استخوان در سنین بالا می شود. عده ای با این تصور که نوشابه های رژیمی بدون ضرر هستند، آن را جایگزین مناسبی میدانند، اما توجه به این نکته ضروری است که نوشابه های رژیمی هرچند بدون قند اند ولی شیرین کننده های مصنوعی زیادی دارند همچنین اسید آن ها برای دندان مضر است. ۱۰ عادت غذایی نامناسب:۲. میوه را با معده خالی میل کنید.

بهترین زمان برای خوردن میوه زمانی است که معده تان خالی است. اگر میوه را بعد از غذا بخورید نقش مهمی در مسموم کردن سیستم بدنتان خواهد داشت زیرا روند هضم آن به تعویق می افتد و همین امر باعث فساد و تولید سم در اثر فعالیت باکتری ها می شود(البته میوه پخته اشکالی ندارد). حتما شما هم شنیده اید که بعضی افراد اظهار دارند با خوردن میوه خاصی احساس ناراحتی در معده و روده خود دارند; اکثرا علت این شکایت ها به زمان مصرف میوه بر می گردد. جالب است بدانید که اگر میوه را با معده خالی میل کنید جلوی سفیدی مو، تاس شدن، گودی زیر چشم و.. را می توانید بگیرید.

۱۰ عادت غذایی نامناسب

۱۰ عادت غذایی نامناسب:۳. بعد از غذا دوش نگیرید.

حداقل تا نیم ساعت بعد از غذا حمام داغ توصیه نمی شود. حمام رفتن باعث می شود جریان خون در نواحی سیستم گوارش کم شود و به سمت عضلات اندام های حرکتی برود.

۱۰ عادت غذایی نامناسب:۴. بعد از غذا چای ننوشید.

بسیاری از ما عادت داریم بلافاصله پس از غذا، مخصوصا در مهمانی ها، چای بنوشیم. لازم است بدانید که چای محیط معده را اسیدی می کند و درروند جذب آهن نیز تداخل ایجاد می کند. بهتر است نیم ساعت تا یک ساعت بین وعده غذایی و چای فاصله باشد.

۱۰ عادت غذایی نامناسب:۵. کلسیم درجذب آهن اختلال ایجاد می کند.

کلسیم موجود در ماست و سایر لبنیات میتواند در میزان جذب آهن بدن تاثیر بگذارد. به همین دلیل توصیه می شود غذا های سرشار از آهن (مانند گوشت، برگ های سبزیجات و …) را ترجیحا همزمان با لبنیات مصرف نکنیم. علت این اختلال رقابتی است که بین کلسیم و آهن هنگام جذب توط سلول های مشابه در روده صورت می گیرد.

با توجه به این پدیده عده ای معتقدند که بهتر است مانند پیشینیان ماست را به عنوان میان وعده یا چاشت عصرانه با گردو و کشمش میل کنیم .

 

 10عادت غذایی نامناسب:6.حتما صبحانه میل کنید.

خوردن صبحانه مخصوصا در سنین کودکی و نوجوانی بسیار ضروری بوده و تاثیر مستقیم بر عملکرد ذهن دارد. بعضی افراد برای کاهش وزن صبحانه را به طور کلی کنار می گذارند. این تصور غلط است چرا که تحقیقات اخیر نشان می دهد افرادی که صبحانه میل می کنند، راحت تر وزن کم می کنند و حتی آن را حفظ می کنند. اگر صبح که بیدار می شوید گرسنه نیستید اشکالی ندارد، قرار نیست اولین کاری که می کنید خوردن صبحانه باشد اما مطمئن شوید در ساعات اولیه روزتان به مقدار کافی فیبر و پروتئین دریافت می کنید.

۱۰ عادت غذایی نامناسب:۷. با حواس پرتی غذا نخورید.

ممکن است تنها غذا بخورید، در این صورت به احتمال زیاد سراغ گوشی هوشمند یا کامپیوتر شخصی تان می روید و یا سرتان را با تلویزیون گرم می کنید. همه این ها باعث حواس پرتی شما می شود و توجه شما را از غذا خوردن می گیرد در این صورت نمی فهمید کی به اندازه کافی و مناسب غذا خوردید و باعث می شود بیش از مقداری که واقعا نیاز داشتید بخورید. تحقیقات اخیر نشان داده یک بازی کامپیوتری  هنگام ناهار خوردن باعث می شود افراد در هر وعده ۱۲۵ کالری بیشتر بخورند.

۱۰ عادت غذایی نامناسب:8. موقع خوردن راه نروید.

غذا خوردن هنگام راه رفتن، رانندگی کردن، میان وعده در میز کار و … همه این ها باعث می شوند نه تنها غذا به درستی هضم نشود بلکه بیشتر از مقداری که لازم است غذا بخورید. به جای این کارها بنشینید و سر صبر غذا بخورید!

۱۰ عادت غذایی نامناسب:۹. میوه تازه را جایگزین آب میوه و میوه پخته کنید.

چون پختن ویتامین های میوه را از بین می برد و بهتر است تا جایی که می شود خود میوه را به جای کمپوت یا آب آن بخورید. اگر در شرایطی هستید که باید آب میوه بنوشید بهتر است طوری باشد که ابتدا دهانتان پر شود و بعد آرام آرام ببلعید. چون باید اجازه دهید قبل از قورت دادن بزاق با ان ترکیب شود.

می توانید برای پاکسازی بدنتان ۳ روز، روزه میوه بگیرید و در این مدت فقط میوه بخورید ; در نهایت متعجب می شوید که دیگران می گویند چه پوست صاف و درخشانی دارید.

۱۰ عادت غذایی نامناسب:۱۰. بلافاصله بعد از غذا نخوابید.

محققان معتقدند حداقل تا ۲ ساعت بعد از غذا نباید خوابید; چرا که نه تنها در روند هضم غذا اثر منفی دارد بلکه می تواند موجب اختلالات خواب نیز بشود. پرواضح است که شام سر شب بسیار بهتر از دیر وقت است.

به جز موارد ذکر شده در بالا عادت هایی مثل جویدن یخ، مکیدن لیمو ترش و مصرف آبنبات و شیرینی های  چسبنده موجب تضعیف مینای دندان می شود. بهتر است بعد از خوردن خوراکی هایی که به دندان می چسبند چیزی مثل کرفس یا آدامس بدون قند مصرف کنید که ترشح بزاق را تحریک کند و اسید تولید شده در اثر فعالیت باکتری ها را از بین ببرد.

۱۰ عادت غذایی نامناسب

چند توصیه به شما در کاهش وزن کمک می کنند:

  • از ظروف کوچک استفاده کنید: غذا خوردن در ظروف بزرگ ما را به بیشتر خوردن تشویق می کند. طی تحقیقات دکتر برایان وانسینک کسانی که در سینما پاپکورن را در ظرف های بزرگ خریداری می کرند،۴۵ درصد بیشتر از افرادی که در ظرف کوچک می خریدند عادت به زیاد خوردن پیدا کردند.
  • غذا های هوس انگیز را از جلو دستتان بر دارید! : قبول کنید وقتی تنقلات خوشمزه را می بینید، مقاومت در برابر نخوردن آن ها کار سختی است. در یک آزمایش به تعدادی از کارمندان بشقاب های رنگی حاوی شکلات و آب نبات داده شد تا روی میز کارشان بگذارند و به عده ای هم همان خوراکی ها در جعبه بسته داده شد. در نتایج دسته اول ۷۱ درصد بیشتر از دسته دوم به خوردن خوراکی ها ترغیب شدند. بنابر توصیه های دکتر وانسینک، مدیر آزمایشگاه غذا و برند دانشگاه کرنل در ایتکا، اگر در خانه میان وعده میل می کنید می توانید تنقلات مضر را در کابینت نگه دارید و به جای آن میوه و سبزیجات روی پیشخوان آشپزخانه بگذارید!
  • مستقیم از بسته ای که میخرید، نخورید! : چیپس، کلوچه، کراکر(نوعی شیرینی) و یا هر خوراکی دیگری که در بسته بندی خریداری می کنید و موقع خوردن حجم آن را نمی بینید، باعث می شود متوجه نشوید چه مقدارد زیادی از آن را مصزف می کنید. سعی کنید این جور خوراکی ها را در ظرف هایی بریزید که حجم آن را ببینید و متوجه باشید چه مقدار می خورید.

منابع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2012/06/120629143045.htm

https://www.healthxchange.sg/food-nutrition/food-tips/things-shouldnt-do-after-meal

http://www.eatingwell.com/article/77961/5-bad-eating-habits-and-how-to-break-them/

https://www.livestrong.com/article/509531-does-yogurt-block-the-absorption-of-iron/

 

توافق نامه

سارینا شمس

نویسنده:  اردیبهشت ۲, ۱۳۹۷

نظر خودتان را وارد کنید

fa_IRPersian
fa_IRPersian