روش های کاهش ضربان قلب

روش های کاهش ضربان قلب

نوشته شده توسط جنیفر هویزن

مقدمه

ضربان قلب به تعداد تپش های قلب که در هر یک دقیقه رخ میدهد اشاره دارد که به صورت عامیانه نبض نامیده میشود. داشتن ضربان قلب کم در زمان استراحت معمولا نشانه ای از سلامت است.

در این مقاله چگونه اندازه گرفتن ضربان قلب در زمان استراحت را یاد میدهیم و هم چنین درمورد محدوده ی ایده آل آن و اینکه ضربان قلب را چگونه سریع و یا در طولانی مدت کاهش دهیم ،صحبت میکنیم .

آسان ترین راه برای بررسی نبض این است که انگشت اشاره و وسط در کنار هم را بر روی گردن ،در زیر لبه ی استخوان فک قرار دهید و بشمرید که چه تعداد ضربان در 60 ثانیه رخ میدهد .هم چنین بعضی دیگر از افراد میتوانند نبضشان را بر روی مچ دست خود حس کنند .

بهترین زمان برای اندازه گیری نبض ،بعد از یک دوره ی استراحت طولانی مدت است ،مثلا در اول صبح ،تا زمانی که در تخت هستیم بهترین زمان است .

ضربان قلب و سلامتی :

ضربان قلب کمتر ،به قلب این اجازه را میدهد که ریتم سالم خود را حفظ کند و به استرس و فشار های روزمره ،به صورت کارآمدی ،پاسخ دهد .این فشار های روزمره ممکن است ورزش ،بیماری و فعالیت های روزانه را شامل شود .

داشتن ضربان قلب نسبتاً پایین ،سهم قابل توجهی در سلامت بدن دارد .ضربان قلب بالای غیر عادی میتواند طیف مختلفی از خطرات را به همراه داشته باشد .

عوارض مرتبط با ضربان بالا شامل موارد زیر است :

. کاهش سطح انرژی

. از بین رفتن تناسب اندام

. چاقی

. ایجاد ناراحتی و درد در قفسه سینه

. ایجاد ناراحتی و سختی در تنفس

. کاهش گردش خون مخصوصا در دست ها و پاها

. کاهش فشار خون

. ضعف و خستگی

. منگی و سرگیجه و احساس غش

. لخته شدن خون

. نارسایی قلبی ،حمله قلبی و سکته مغزی

ضربان قلب ایده آل :

ضربان قلب در افراد مختلف ،متفاوت است .عوامل مختلفی در تغییر ضربان قلب تاثیر دارد مثل :

. فعالیت بدنی

. زمان های مختلف شبانه روز

. سن

. آب و هوا

. نوسانات و تغییرات هورمونی

. فشار های عاطفی

در اکثر افراد ضربان قلب بین 60 تا 100 ضربه در هر دقیقه است .هر فرد میتواند حداکثر ضربان قلب خود را با کم کردن سن خود به سال از عدد 220 محاسبه کند .محدوده طبیعی ضربان قلب معمولا 50 تا 70 درصد از این مقدار حداکثر ،در طول تمرینات ملایم است .

در طول فعالیت های شدید ،محدوده طبیعی 70 تا 85 درصد از حداکثر مقدار ضربان قلب است .

روش های کاهش ضربان قلب

چگونه ضربان قلب را کاهش دهیم ؟

اگر ضربان قلب ناگهان در پاسخ به مسائلی مانند استرس عاطفی یا عوامل محیطی دیگر بالا برود ،پیدا کردن علت آن بهترین راه حل برای کاهش ضربان قلب است .

راه هایی برای کاهش تغییرات ناگهانی در ضربان قلب :

Box breathing . تمرین تنفس عمیق یا تکنیک های تنفس مثل

. ریلکسیشن و تمرین حفظ آرامش خود

. رفتن به پیاده روی ، ترجیحا دور از محیط شهری

. گرفتن دوش آب گرم و آرامش بخش

. کشش دادن بدن و انجام تمرینات ریلکسیشن مثل یوگا

شیوه ها و عادت های متفاوت زندگی تاثیر زیادی بر کاهش ضربان قلب در طولانی مدت دارد .

اینها همچنین به شخص کمک میکند تا توانایی خود را در حفظ کردن ضربان قلب طبیعی در طول فعالیت های فیزیکی و استرس ،بالا ببرد .

نکته های زیر میتواند به کم کردن ضربان قلب در طولانی مدت کمک کند :

روش های کاهش ضربان قلب:

1.ورزش :آسان ترین و موثرترین راه ،انجام دادن ورزش منظم است

روش های کاهش ضربان قلب:

2.حفظ آب بدن :وقتی آب بدن از حد نرمال کمتر میشود ،قلب باید بیشتر فعالیت کند تا جریان خون را ثابت نگه دارد .در طول روز ،نوشیدنی های بدون شکر و کافئین مصرف کنید تا آب مورد نیاز بدن تامین شود ،مثل آب و دمنوش های گیاهی

روش های کاهش ضربان قلب:

3.محدود کردن مصرف مواد محرک زا ،مثل کافئین و نیکوتین :مواد محرک زا میتواند موجب از دست رفتن آب بدن (دهیدراسیون) شود و میزان کار قلب را افزایش دهد .

روش های کاهش ضربان قلب:

4.محدود کردن مصرف الکل :اکثر شکل های مختلف الکل ،باعث ازدست رفتن و دفع آب بدن میشود .الکل همچنین سمی است و بدن باید بیشتر فعالیت کند تا آنرا دفع کند .

روش های کاهش ضربان قلب:

5.داشتن یک رژیم سالم و متعادل :داشتن یک رژیم متنوع و غنی از میوه ها ،سبزیجات ،مواد پروتئینی بدون چربی ،مغز ها و بقولات ،میتواند به سلامت کلی بدن ،مخصوصا قلب، کمک کند .

مواد غذایی و مکمل های غنی از مواد آنتی اکسیدان و چربی های مفید میتواند فشار خون را کاهش دهد و کار پمپاژ قلب را آسان کند .

مواد غذایی مفید برای قلب شامل مواد زیر است :

. اسید چرب امگا 3 موجود در ماهی ،گوشت های کم چربی ،مغز ها ،حبوبات و بقولات

. فنول و تانن موجود در چای ،قهوه و شراب قرمز (در صورت مصرف متعادل)

. ویتامین آ موجود در سبزیجات سبز برگدار

. فیبر های رژیمی موجود در تمام حبوبات ،مغز ها ،بقولات و بیشتر میوه ها و سبزیجات

. ویتامین ث موجود در مرکبات ،سبزسجات برگدار و جوانه های لوبیا

روش های کاهش ضربان قلب

روش های کاهش ضربان قلب:

6.داشتن خواب کافی :کمبود خواب شدید ،استرس و فشار زیادی را به بدن مخصوصا قلب وارد میکند .بیشتر افراد بالغ باید در شب بین 7 تا 9 ساعت خواب مستمر داشته باشند

روش های کاهش ضربان قلب:

7.حفظ وزن طبیعی و نرمال بدن :اضافه وزن داشتن میتواند فشار زیادی را نیز به بدن و قلب وارد کند

روش های کاهش ضربان قلب:

.8.کاهش و یا از بین بردن منابع ایجاد استرس های بلند مدت :استرس و فشار های ایجاد شده توسط عواملی چون کار ،مراقبت از بیمار ویا هزینه های مالی ،همه باعث میشوند قلب و بدن بیشتر و سخت تر کار کنند تا ریتم طبیعی خود را حفظ کنند .

روش های کاهش ضربان قلب:

9.مراجعه به مشاور و استفاده ار خدمات روانشناختی :ضربه های روحی ،غم و برخی شرایط روانی ،بدن را تحت تاثیر قرار میدهد و میتواند بر مغز اثر بگذارد و مقالبه ی مردم با فعالیت های روزمره و عوامل استرس زا را سخت تر میکند .

روش های کاهش ضربان قلب:

10.بیرون رفتن :تحقیقات نشان میدهد افرادی که زمان بیشتری را در طبیعت صرف میکنند ،حتی با پیاده رویی کوتاه در جنگل یا پارک ،نسبت به کسانی که این کار را نمیکنند، شاد تر هستند و کمتر دچار استرس میشوند .

روش های کاهش ضربان قلب:

11.تمرین کردن تکنیک های ریلکسیشن :فعالیت هایی که باعث افزایش خودآگاهی میشود و به باز شدن ذهن کمک میکند ،مثل مدیتیشن ،میتواند به کاهش استرس در هر زمانی کمک کند .https://www.medicalnewstoday.com/articles/321310.php

 

 

 

توافق نامه

بهار نبیلی

نویسنده:  اردیبهشت ۳, ۱۳۹۷

نظر خودتان را وارد کنید

fa_IRPersian
fa_IRPersian